Heeft het wisselen van zomerbanden naar winterbanden wel zin?

Zomerbanden winterbanden

Het is bijna een traditie dat automobilisten hun zomerbanden aan het eind van het zomerse seizoen wisselen voor winterbanden. Het doel hiervan is om “goed uit de voeten te kunnen” op de weg onder winterse omstandigheden. De vraag is echter of deze pitstop inderdaad nodig is. Heeft het wisselen van zomerbanden naar winterbanden wel zin? Wij geven je het antwoord. 

Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden

Het verschil tussen zomerbanden en winterbanden is onder andere te vinden in het profiel en de rubbersamenstelling. Winterbanden zijn voorzien van een vrij grof profiel en is dusdanig vormgegeven dat de band zoveel mogelijk liters water per seconde kan afvoeren. Om je hier een beeld in te schetsen: als er 2 mm water op de weg ligt (en dat heb je als snel bij een Nederlandse regenbui) en je rijdt 120 km/uur, moet er gemiddeld 10 liter water per seconde door de profielgroeven moet worden opgenomen en afgevoerd. Als de banden deze hoeveelheid water niet kunnen verwerken, ontstaat er aquaplaning (de auto gaat dan op het water “drijven”) en wordt onbestuurbaar. Je snapt nu ook waarom er in ons land een verplichting is dat de banden onder de auto een minimale profieldiepte van 1,6 mm hebben en dat er zelfs wordt aangeraden om 2 mm als minimum aan te houden. Om je ook hierin een beeld te schetsen: de gemiddelde profieldiepte nieuwe winterbanden bedraagt 9 millimeter.

Bij welke temperatuur werken winterbanden het beste?

Een ander groot verschil tussen een zomerband en een winterband heeft betrekking op de rubbersamenstelling. Een winterband heeft een zachtere rubbersamenstelling. Dit compound geeft veel meer grip onder winterse omstandigheden dan de hardere rubbersamenstelling van zomerbanden. Het is immers een gegeven dat rubber onder lage temperaturen wat harder wordt. Een zomerband is speciaal ontworpen om een maximale grip te bieden bij hogere (asfalt- en lucht) temperaturen. Hoe lager de temperatuur wordt, hoe minder stabiel de auto op de weg ligt omdat het rubber van de zomerband wat harder en vooral minder elastisch wordt. Het omslagpunt hiervan ligt op 7 graden Celsius. Een zomerband wordt namelijk onder de 7 graden hard en een winterband bij hogere temperaturen weer zacht.

Het gebruik van winterbanden in de zomer is geen optie omdat er in dat geval sprake is van een snelle bandenslijtage. Daarnaast zul je snel gewezen worden op deze “foute keuze” omdat de zachte rubbersamenstelling veel minder grip heeft op een droog en warm wegdek. Dit is net zo’n gevaarlijke keuze als het besluit om uit kostenoverwegingen de auto te voorzien van twee zomer- en twee winterbanden. Een absolute no-go dus.

Heeft een bandenwissel zin als vierseizoenenbanden het alternatief zijn?

Als je besluit om iedere periode te wisselen van zomerbanden naar winterbanden moet je dus investeren in twee bandensets voor je auto en heb je altijd één set in opslag staan. Daarnaast lokt ons milde klimaat de vraag uit of een bandenwissel wel zin heeft als vierseizoenenbanden het alternatief zijn. De keuze voor all season banden wint wel terrein maar dit eigenlijk een optie als je besluit om de auto in extreme omstandigheden te laten staan. Het is goed om je te realiseren dat niet iedere vierseizoenenband over de (multifunctionele) eigenschappen beschikt om zowel in de zomer als in de winter optimaal te presteren. Daarnaast is het goed te weten dat het in veel landen om ons heen (zoals Duitsland en Oostenrijk) verplicht is om op winterbanden te rijden als de situatie hierom vraagt. Als je niet aan deze eis voldoet, kun je op een flinke boete rekenen. Als je van plan bent om met de auto naar deze landen te gaan, heb je dus géén keuze.  

Hoe herken je een winterband?

Er zijn dusdanig veel verschillende winterbanden te krijgen dat je jezelf ongetwijfeld afvraagt wat de beste winterbanden zijn. Voordat we je het antwoord op deze vraag geven en je een aantal aanbevelingen doen, is het goed om te weten waar je winterbanden aan herkent. Veel mensen denken ten onrechte dat dit aan het “M+S”, “M.S.” of “M&S” logo” is maar dat is niet helemaal het geval. Dit (modder en sneeuw logo) staat immers ook veel all season banden en zelfs vaak op zomerbanden. Als een winterband voorzien is van het sneeuwvloksymbool weet je dat deze band voldoet aan de minimale vereisten die gesteld zijn aan dit soort banden. 

Wat zijn de beste winterbanden?

Tot slot nog het antwoord op de vraag wat zijn de beste winterband is. De beste winterband is een relatief smalle band (dus een band van een standaard formaat) omdat je hiermee je contactpunten met het wegdek wat kleiner maakt. Hiermee zul je veel beter uit de voeten kunnen. Bij gladde omstandigheden zijn brede contactvlakken met het wegdek in het nadeel. Om je te helpen met het bepalen van je keuze wat de beste winterbanden zijn, doen we je hieronder 5 suggesties. Deze banden worden door verschillende onafhankelijke vergelijkingssites aanbevolen. Door te kiezen voor een van deze winterbanden maak je dus een letterlijk veilige keuze.

  • Pirelli Winter SottoZero 3 runflat 205/40 R18 86V XL

De Pirelli Winter SottoZero 3 runflat 205/40 R18 86V XL heeft een loopvlak van 205 mm breed. De verhouding tussen de hoogte en de loopvlakbreedte is 40%. De diameter van de velg is 18 inch. De Pirelli Winter SottoZero 3 runflat 205/40 R18 86V XL is een winterband met een V index en is dus geschikt voor snelheden van maximaal 240 km/u.

  • Michelin Alpin 6 195/65 R15 91T

De Michelin Alpin 6 195/65 R15 91T heeft een loopvlak van 195 mm breed. De verhouding tussen de hoogte en de loopvlakbreedte is 65%. De diameter van de velg is 15 inch. De Michelin Alpin 6 195/65 R15 91T is een winterband met een T index en is dus geschikt voor snelheden van maximaal 190 km/u.

  • Dunlop WinterSport 5

De Dunlop WinterSport 5 heeft een loopvlak van 205 mm breed. De verhouding tussen de hoogte en de loopvlakbreedte is 55%. De diameter van de velg is 16 inch. De Michelin Alpin 6 195/65 R15 91T is een winterband met een H index en is dus geschikt voor snelheden van maximaal 210 km/u.

  • Pirelli Cinturato Winter

De Pirelli Cinturato Winter heeft een loopvlak van 205 mm breed. De verhouding tussen de hoogte en de loopvlakbreedte is 55%. De diameter van de velg is 16 inch. De Michelin Alpin 6 195/65 R15 91T is een winterband met een H index en is dus geschikt voor snelheden van maximaal 210 km/u.

  • Bridgestone Blizzak LM005

De Bridgestone Blizzak LM005 heeft een loopvlak van 235 mm breed. De verhouding tussen de hoogte en de loopvlakbreedte is 55%. De diameter van de velg is 17 inch. De Michelin Alpin 6 195/65 R15 91T is een winterband met een V index en is dus geschikt voor snelheden van maximaal 240 km/u.