De voor- en nadelen van elektrisch rijden

De voor- en nadelen van elektrisch rijden

Overal schieten de laadpalen als paddenstoelen uit de grond. De auto-industrie staat niet stil en blijft nieuwe mogelijkheden ontdekken en uitwerken. Elektrisch rijden is het helemaal. We zitten midden in een enorme discussie over de toekomst van de aarde, de opwarming en hoe wij onze aarde naar de haaien aan het helpen zijn. Stijlvol maar duurzaam rijden is dus heel verantwoord. Maar wat zijn nou nog meer voordelen van een elektrische auto?

Positieve kant

Elektriciteit is goedkoper dan benzine, diesel of gas. Thuis je auto opladen is voordeliger dan dat elders te doen. Het verschil tussen een tank benzine en het thuis opladen van de auto is al snel 50%. Daar komt dan nog de optie bovenop om zelf elektriciteit te genereren, als je zonnepanelen hebt liggen zijn de kosten van elektriciteit lager en is het rijden dus ook goedkoper. Elektriciteit opwekken is ook minder belastend voor het milieu dan brandstof winnen, vraag dat in Groningen maar na. Thuis je auto opladen is sowieso al een voordeel, want de auto staat daar toch. Niemand heeft een pomp in zijn tuin staan hoor. Als je nog geen laadpaal hebt staan dan is dat binnen een dag geregeld, kan je tegelijk met de auto opladen.

Belastingvoordeel

Om het rijden op elektriciteit te stimuleren zijn deze auto’s vrijgesteld van BPM en MRB, belasting die wordt geheven over motorrijtuigen in Nedeland. Dit is in ieder geval tot 2020 zo. Plug-in hybrides hebben ook een belastingvoordeel al is dat niet zo groot als het voordeel van volledig elektrische auto’s. Niet alleen tanken is zo voordeliger, het rijden in het algemeen en de aanschaf ook.

Negatieve kant

Elektrische auto’s moeten redelijk vaak worden opgeladen. De auto’s hebben een radius van gemiddeld 200 kilometer op een volle accu. Een stukje touren richting zuid Frankrijk vraagt daarom iets meer planning en pauzes dan je gewend bent. Het bereik van 200 kilometer is in verhouding met een volle tank brandstof niet echt veel en iets waar je dus meer over na moet denken omdat er niet overal de mogelijkheid is om op te laden.

Rusten en bijtanken

Juist bij lange afstanden verplicht het relatief kleine bereik van de accu je om te pauzeren, wat uiteraard veel veiliger is dan uren lang doorrijden. Het opladen van een auto duurt ook langer dan tanken, dus per pauze ben je bij een snellader alsnog een half uur zoet. Normaal opladen duurt een paar uur, maar als jij die tijd slapend in bed door brengt, of op de bank, is dat natuurlijk helemaal geen probleem.

Een elektrische auto is veel sneller op zijn topsnelheid dan een auto die op brandstof rijdt. Er vindt geen verbranding plaats dus dat kost ook geen tijd. Een stukje in een Tesla die vol gast doet niet bepaald onder voor de lancering bij Space Mountain. Wel heeft een elektrische auto een lagere maximum snelheid. Hoewel dit alsnog 145 kilometer per uur is, iets wat in Nederland in principe voldoende moet zijn.

Inhoudsopgave