Als je de gemiddelde man vraagt wat zijn absolute droomauto is, is de kans behoorlijk groot dat de Bugatti Veyron het antwoord is. Deze Franse auto behoort tot de duurste en snelste auto’s die er zijn. De Bugatti Veyron prijs ligt op het “Ronaldo niveau”. Je moet er dus flink voor in de buidel tasten maar als je deze auto kunt veroorloven, is het wel de moeite waard ondanks dat de Bugatti Veyron eigenlijk een Volkswagen is.
Waarom de Bugatti Veyron eigenlijk een Volkswagen is
Als we eerlijk moeten zijn, is de Bugatti Veyron eigenlijk een Volkswagen. Dit komt omdat de eigenaar van het Duitse merk, Ferdinand Piëch een manier zocht om zijn merk naar een hoger niveau te brengen. Hij dacht medio 1998 een kans te zien om Rolls-Royce te kunnen kopen maar de buurman, BMW, was hem te slim af hierin. De aankoop van het Franse automerk Bugatti leek één van de troostprijzen te zijn maar een troostprijs was het niet.
Het historische merk was een uitstekend label om de dromen van Ferdinand Piëch (de macht van de Volkswagen Groep te demonstreren) waar te maken. De VW topman had hiervoor een flink verlanglijstje. Hij kreeg de lachers op zijn hand door aan te kondigen dat het een auto moest worden waarbij de bestuurder de beschikking had over 1.000 pk, een topsnelheid van meer dan 400 km/u, een 0-100-tijd van minder dan 3 seconden maar wel hetzelfde gebruiksgemak moest hebben als een Golf. Het gelach maakte plaats voor verbazing toen in 2003 het doek van de auto werd gehaald. Onder dit doek stond een hypercar waar velen tot op dat moment niet van hadden durven te dromen.
De auto waar iedereen wel in wil rijden
De Bugatti Veyron wordt aangedreven door een 8-liter W16 middenmotor met liefst 1001 pk. Om het enorme vermogen van de auto op de meest effectieve manier op de weg over te brengen, is het een vierwielaangedreven voertuig. De Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse heeft direct het wereldrecord voor open productiewagens scherper gesteld naar 408 km/h. Het Super Sport model uit 2010 is zelfs een snellere en krachtigere versie van het “instapmodel”. De mannen van Top Gear bereikten met dit model is zelfs een snelheid van 431 km/h.
De acceleratiecijfers van de auto zijn indrukwekkend:
- 0–100 km/u: 2,5 seconden
- 0–200 km/u: 7,3 seconden
- 0–300 km/u: 16,7 seconden
- 0-± 400 km/u: 54,8 seconden
De Bugatti Veyron beschikt over 400 mm carbon-keramische remschijven, beschikt over een zeventraps versnellingsbak, heeft maar liefst 10 radiatoren die voor de nodige verkoeling moeten zorgen en gebruikt op topsnelheid evenveel zuurstof in een minuut als een mens in vier dagen. Als je op topsnelheid rijdt, is de tankinhoud van 100 liter binnen een minuut of 12 leeg.
Wat kost een Bugatti Veyron?
Zoals aangegeven, is het niet verstandig om over de prijsstelling te beginnen als je met je vrouw wilt overleggen om deze auto te kopen. De prijs voor het basismodel ligt rond de 1,8 miljoen euro en dan heb je nog niet eens een super sport of grand sport uitvoering. Daarnaast zijn nog wat collector items die in een kleine oplage zijn uitgebracht. De (waardevaste) World Record Car (WRC) Edition wordt 1,99 miljoen euro. De Bugatti Veyron prijs kun je niet echt een “sale” noemen. Voor dit bedrag heb je echt een kunstwerk op wielen. Nu maar hopen dat je vrouw kunstliefhebber is en wil rijden in een snelle “Volkswagen”.